Thursday, December 15, 2011

Social Seating

Als emigrationatrice (vrouwelijke ambassadeur van de emigratie) vlieg ik geregeld naar Nederland op en neer. En natuurlijk is het telkens weer spannend, want je weet nooit of de piloot halverwege de Atlantische Oceaan besluit om 'eruit te stappen', en of er vervolgens niet toch iemand in het vliegtuig zit die met haar hakjes de noodglijbaan afgaat en deze penetreert, waarna een glijdende aftocht niet meer tot de mogelijkheden behoort. Ook is het altijd maar afwachten of de leden van de mile high-group niet per ongeluk vast komen te zitten in het toilet waarna je tien uur lang met samengeknepen billen zit. In dat kader is samenwerking tussen de KLM en de NS wellicht een goed idee.

Maar de echte crux zit 'm in de passagier naast je. En precies daarom heeft KLM het geweldige idee opgevat om bij het reserveren van je stoel de Facebook of Linkedin pagina's van medepassagiers te tonen. Op die manier kun je ervoor kiezen naast iemand plaats te nemen met eenzelfde voorliefde voor voetbalplaatjes, iemand die op zaterdag ook het liefst dronken in de gracht lazert, of iemand die net als jij fan is van het oude kapsel van Justin Bieber. 
Met recht een geweldig idee om de volgende redenen. Zo kan ik, indien één van de passagiers lid is van een terroristische zelfmoordclub, mijn voorkeur kenbaar maken voor een stoel naast de nooduitgang. Of ik kan mijn vlucht cancellen wanneer de ganse fanclub van Ajax (niets persoonlijks) een leuk uitje heeft. En als Justin Bieber zelf ook zijn Facebook pagina linkt aan de KLM, kan ik verdorie nog naast 'the boy himself' zitten ook.
Ik ben dan wel een voorstander voor meer persoonlijke informatie op Facebook. Bijvoorbeeld de mate van knoflookgebruik, een eventuele voorliefde voor overmatig parfumgebruik, aard en inhoud van conflicten met buren/huisbaas/familie/vrienden, en blaasvolume. Dat laatste in verband met het aantal bezoekjes aan de toilet. 

Er is slechts één minpuntje. Waar het voorheen een voorrecht was om niemand naast je te hebben, wordt het nu een punt van medelijden. Terug naar de dagen dat je tijdens gym als laatste voor een team werd gekozen...

No comments:

Post a Comment